Sådan starter du din egen virksomhed

Det kan virke uoverskueligt at starte din egen virksomhed, men det behøver det ikke være. Læs med her, og få forslag og ideer til, hvad du som iværksætter bør tage med i overvejelserne, når du springer ud i tilværelsen som selvstændig med egen virksomhed.

egenvirksomhedGår du med en iværksætterdrøm i maven, og er du i tvivl om du skal kaste dig ud i at starte din egen virksomhed?

Overvejelserne kan være mange, og det kan virke risikabelt at skulle være selvstændig.

Heldigvis er der hjælp at hente, og rent praktisk er det forholdsvis simpelt at starte din egen virksomhed i Danmark. Takket være internettet, kan det meste i dag gøres online. Det har gjort processen betydeligt nemmere, i forhold til tidligere, hvor man skulle indsende fysiske formularer. Det svære kommer bagefter, for konkurrencen kan være hård.

 

boksehandsker

Få sparring

Det er altafgørende for en succesfuld opstart af egen virksomhed, at du gør forarbejdet grundigt. Når du har fået en idé til, hvad din virksomhed skal tjene penge på, kan du med fordel grundigt overveje, om din idé praktisk set kan føres ud i livet. Dernæst bør du overveje, om der er grundlag for, at den kan sælges, og om dit salg på sigt kan generere overskud.

For at finde ud af, om din idé til en virksomhed er holdbar, kan det anbefales at få noget sparring fra andre iværksættere. Det kan du gøre ved at tilknytte dig et iværksætternetværk, som findes både online og i fysisk form. Her kan du pitche din idé for andre, og på den måde få noget feedback på, om folk kunne finde på at bruge penge på det, du gerne vil sælge.

 

økonomi

Økonomisk og personligt overblik

Det er vigtigt at være nøgtern og realistisk omkring dit projekt. Ved at gøre det rigtige forarbejde, finder du ud af, om der er mulighed for at føre din iværksætteridé ud i livet. I de overvejelser du gør dig, er det samtidig vigtigt, at du danner dig et overblik over, hvilke personlige samt økonomiske ressourcer, du har mulighed for at smide i dit projekt.

Overvej hvor meget du er villig til at satse på din virksomhed. Det er en god idé, at både du og din familie er forberedt på, at det især i opstartsperioden er utroligt tidskrævende at have en virksomhed. Der er en vis sandsynlighed for, at du kommer til at investere en stor del af din fritid på dit projekt, og det kan være udfordrende for familielivet.

Ligeledes kræver meget iværksætteri en vis mængde startkapital. Enten må du selv bidrage med den, eller også kan en løsning være at finde troværdige investorer, der er villige til at bidrage til din virksomhed. Her er det altafgørende, at du er i stand til at overbevise nogen om, at din virksomhed kommer til at tjene penge.

 

godstart

Kom godt i gang

Når du har gjort dig de nødvendige overvejelser, i forhold til at starte din egen virksomhed, er det tid til at oprette den.

Det eneste formelle krav til opstart af en virksomhed er, at du momsregistrerer den. Derved får din virksomhed et CVR-nummer, der fungerer som virksomhedens identifikationsnummer. Dog skal dette kun gøres hvis du har en omsætning på over 50.000 kr. om året, eller hvis du vil udbetale løn til ansatte, eller importere varer, som du sælger videre.

50.000 lyder umiddelbart af meget, men eftersom her er tale om omsætning, og ikke indtægt, når mange nystartede virksomheder op at runde dette beløb forholdsvis hurtigt. Selve registreringen foregår på virk.dk, hvor du har adgang til alle de indberetninger, du som nystartet virksomhed har brug for.

Det er vigtigt, at du fra begyndelsen har udarbejdet en forretningsplan for din virksomhed. Den bør blandt andet indeholde en række budgetter, så du til hver en tid kan bevare overblikket over, hvor meget du skal tjene for at drive din virksomhed. Forretningsplanen er nyttig at kunne læne sig op ad ved virksomhedens fremtidige beslutninger, så du er sikker på at holde dig på rette spor.

Når du opretter din virksomhed, skal du tage stilling til, hvilken virksomhedsform du bør vælge. Til en lille nystartet virksomhed uden ansatte, er en enkeltmandsvirksomhed passende, men har du fra begyndelsen omfattende planer for din virksomhed, kan et anpartsselskab (ApS) eller et aktieselskab (A/S) være en løsning. Dog skal du være opmærksom på, at disse virksomhedsformer kræver en større startkapital.

Bogføring er en central del af at drive en virksomhed, og her kan du med fordel overveje at uddelegere. Bogføring er tidskrævende, og det kan være en god investering at tilknytte en professionel bogfører eller en reviser til virksomheden. Alternativt kan bogføringssystemer som Dinero eller E-conomic være en god hjælp.

 

branding

Den rette branding

Et vigtigt element af din nye virksomhed er, hvordan du vælger at brande den. Forsøg at være så detaljeorienteret som muligt, når du vælger navn og logo til din virksomhed, så det stemmer overens med det image du ønsker, virksomheden skal have.

Navnet bør være nemt at udtale, også for andre nationaliteter, hvis du har planer om at udvide din virksomhed til uden for landets grænser. Sørg for at sætte dig ind i hvilken målgruppe, du ønsker at henvende dig til, og tilpas så virksomhedens fremtoning herefter.

 


Selvom det kan virke som et komplekst projekt at starte sin egen virksomhed, er de mest basale og nødvendige ting at huske på relativt simple. Retningslinjerne i denne guide giver dig således et overblik over, hvad man som udgangspunkt bør være opmærksom på at have styr på i opstartsfasen. Selvom der sandsynligvis dukker udfordringer op undervejs, er du nu bedre rustet til livet som iværksætter.