7 tips til at undgå stress på arbejdspladsen

Flere og flere danskere lider i dag af stress, der kan betegnes som en alvorlig livstilssygdom. Det er vigtigt at italesætte problemet, og derfor kan du her læse om 7 tips til at undgå stress i hverdagen og på arbejdspladsen.

Undgå stress på arbejdspladsenDet kan være svært at undgå stress i hverdagen, og stresssymptomer kan melde sig som en kronisk tilstand i både arbejds- og privatlivet.

Bliver du først ramt af stress, kan det være utroligt svært at slippe af med igen. De fleste af os har sandsynligvis oplevet at føle stress i kortere perioder, måske i forbindelse med en arbejdsopgave.

Mens korte perioder med stress kan fremme præstationsevnen, medfører langvarig stress en alvorlig risiko for udvikling af livstruende sygdomme, og det er derfor vigtigt at tage alle former for stress alvorligt.

Som så mange andre sygdomme er det bedre at forebygge stress end at helbrede det. Stress kan have alvorlige konsekvenser for hele virksomheden, ikke mindst de ramte medarbejdere, og det er derfor i alles interesse at forsøge at undgå stress på arbejdspladsen.

Her får du 7 effektive og konkrete tips til ting, du kan gøre for at undgå stress på jobbet.

1. Vend de negative tanker

Forsøg at gennemskue dine negative tankemønstre. Der er ingen grund til at bekymre dig om og bruge energi på ting, du alligevel ikke kan gøre noget ved. Når du kan mærke de negative tanker presse på, så tag en dyb indånding, og tænk på noget positivt i stedet. Det er vigtigt at tage små pauser hele dagen igennem, så hjernen får sig et lille hvil. Sæt delmål for dig selv, og husk at fejre små successer undervejs. Når du oplever, at noget går den rigtige vej, får du mere energi til at fortsætte.

2. Gør op med dit pleaser-gen

Øv dig i ikke at stille for store krav til dig selv. Det kan være en vigtig del af din personlige udvikling at gøre op med din indre perfektionist, og acceptere, at det ikke altid er realistisk at løse enhver opgave til perfektion. Sig til når der er ubalance mellem de krav der stilles og dine egne ressourcer, og tal åbent om det. Sig nej til opgaver, hvis du kan mærke at du bliver stresset, og øv dig i at uddelegere. På den måde undgår du, at alle arbejdsopgaverne hober sig op på dit skrivebord.

3. En følelse af kontrol

Når du føler, at du har indflydelse og kontrol over din egen situation, kan du bedre håndtere stress. Oplevelsen af kontrol er vigtig for, at du som menneske føler dig tryg. Konkret kan du opnå en følelse af kontrol ved at sikre dig et overblik over dine arbejdsopgaver, så din dag bliver mere forudsigelig og nemmere at overskue. Hvis du har klarhed over, hvad der skal ske, kan du bedre bryde hver enkelt opgave op i mindre bidder, og på den måde håndtere dine stresssymptomer.

4. Hold fri, når du har fri

Forsøg så vidt muligt at undgå at tage arbejde med hjem. På den måde risikerer du ikke, at dit hjem bliver endnu et stressfyldt miljø, men derimod et sted du kan lade op og hvile dig. For at undgå at det stressede arbejdsliv overtager resten af din hverdag, er det ligeledes vigtigt at gå op i dit liv uden for jobbet. Her kan du med fordel overveje, hvilke måder du bedst kobler af på, hvad end det er ved at bruge tid med venner og familie, ved at dyrke sport eller en anden fritidsaktivitet, eller måske ved at slappe af i sofaen til en god film.

5. Et godt arbejdsmiljø

Et godt arbejdsmiljø kan være altafgørende for at undgå stress på jobbet. En god tommelfingerregel er, at jo mere du trives på dit arbejde, jo mindre stresset føler du dig. Stress hænger især sammen med det psykiske arbejdsmiljø, men de fysiske arbejdsforhold kan også have indflydelse på din trivsel. Du kan for eksempel prøve at overveje, hvordan du trives med støjniveauet og temperaturen på din arbejdsplads.

6. Fleksibilitet

Fleksible arbejdsvilkår har en positiv indvirkning på at undgå stress på arbejdspladsen. For eksempel mindsker det stresssymptomer, hvis du har mulighed for til tider at arbejde hjemme, i modsætning til altid at sidde inden for kontorets fire vægge. På samme måde kan du undgå stress, hvis du har mulighed for at tilrettelægge din egen arbejdstid, så du opnår en mere fleksibel hverdag.

7. Stress er ikke et tabu

Det er vigtigt at huske på, at stress ikke skal være et tabu. Sørg for at tale med din leder samt dine kollegaer om det, så snart du mærker stresssymptomerne melde sig. Således går du ikke alene med problemerne, og de ansatte omkring dig får mulighed for at hjælpe. Det er vigtigt at huske at bede om hjælp, når man har brug for det, og at huske på, at man ikke er alene. Samtlige medarbejdere på en arbejdsplads har et fælles ansvar for, at alle så vidt muligt undgår stress.

Du kan læse mere om, hvordan du bedst undgår stress på arbejdspladsen her.